Insikter

11 strategier för att förbättra er retention

Även om det är viktigt för din personal att fokusera på att locka till sig nya patienter, är det ännu viktigare att hålla era nuvarande patienter nöjda för er långsiktiga framgång, eftersom det är en större bidragande faktor till er intäkt. Att känna igen och implementera strategier för att behålla patienter kräver teamwork, vilket kan vara skillnaden mellan att få en explosion i er tillväxt eller att tvingas stänga verksamheten.

29 februari, 2024
Sebastian Englund
CEO

Varför är retention så viktigt?

Dina patienter är gående vittnesmål om din praktik och dina färdigheter som tandvårdspersonal. Deras upplevelse under din vård kommer att avgöra hur din tandvårdspraktik uppfattas av potentiella patienter. Verkligheten är att om du lyckas behålla dina nuvarande patienter och hålla dem nöjda, kommer dina ansträngningar att locka nya patienter att ge positiva resultat.

Dina ansträngningar att öka din omsättning är det mycket lättare att sälja mer av dina tjänster till dina befintliga patienter än att övertyga någon ny om din utmärkta vård. Kostnaden för att skaffa en ny patient är 25 gånger högre än att behålla en befintlig patient, vilket gör dina ansträngningar att behålla patienter till en högre prioritet än att skaffa nya.

Vanliga orsaker till att patienter lämnar sin klinik.

Att övertyga en missnöjd patient att fortsätta vården med dig kan vara en förlorad sak, men det är ändå viktigt att förstå vad som gick fel. Som en praktik måste du analysera omständigheterna under vilka de lämnade och om det finns något du kan göra för att se till att dina andra patienter inte följer efter. För att säkerställa att patienter stannar kvar och implementera strategier som arbetar mot detta mål, behöver du slutligen förstå varför patienter överger din praktik.

  • Svårt att boka tid: Om du erbjuder begränsade sätt att boka en tid, kommer det med största sannolikhet att återspeglas i dina behållningssiffror. Speciellt när dina konkurrenter tillhandahåller självbokningsverktyg förutom e-post, textmeddelanden och telefonsamtal.
  • Behandlingarna är för dyra: Det är ingen hemlighet att tandbehandlingar kan kosta dina patienter en ansenlig summa pengar, vilket kan bränna ett stort hål i deras plånbok och avskräcka dem från att fortsätta vården med dig.
  • Vården upplevs oprofessionell: Att sitta i en tandläkarstol är inte en trevlig upplevelse för någon, och när dina tänder inte behandlas med den omsorg de förtjänar, kan du inte förvänta dig att dina patienter lämnar med ett leende på läpparna.
  • Väntetiden är för lång: Även om en patient har en inbokad tid, om de ser sig själva vänta för länge, så återspeglar det din praktiks bristande tidsplaneringsförmåga, vilket är oacceptabelt.
  • Patientens farhågor eller oro lämnas ohörda: Som ett företag som riktar sig till kunder, om du inte värdesätter dina patienters röst och ger dem flera sätt att dela sina åsikter på, kommer du aldrig att få möjlighet att förbättra - och dina patienter kommer inte heller att känna att du lyssnar på dem.
  • Ogästvänlig miljö: Från det ögonblick din patient kommer in genom din dörr till det att de sätter sig i stolen för sin behandling kan det finnas flera saker som kan gå fel. Det kan inkludera obekväma sittplatser i väntrummet, dålig standard för rengöring och hygien, bristande tillgång till rent dricksvatten och toaletter och en obehaglig miljö som bidrar till deras oro inför tandbehandlingen.
  • Dålig service: Om dina patienter blir bemötta av personal som är obehagliga, otrevliga och arroganta, skulle du förvänta dig att de kommer tillbaka till din praktik? Se till att all personal som har kontakt med patienterna representerar din praktik på ett lämpligt sätt.

Saker att tänka på

Behållning av patienter består av två nyckelkomponenter - bra tandvård och en utmärkt patientupplevelse. Medan din utbildning på tandläkarskolan utrustar dig med rätt färdigheter för att leverera vård av god kvalitet till dina patienter, behöver du fortfarande rätt verktyg för att hantera deras vård och ge en tillfredsställande patientupplevelse för att driva en framgångsrik verksamhet. Följande idéer för att behålla patienter kan hjälpa dig att uppnå den tillväxt du strävar efter:

1. Erbjud självbokning

Studier har visat att patienter ogillar att ringa din praktik för att boka tid. Det enda sättet att se till att dina patienter inte går över till din konkurrent är genom att erbjuda bekvämligheten av självbokning.

Med NexHealths funktion för online-bokning kan dina patienter kontrollera din tillgänglighet i realtid och boka tid från vilken plats som helst på sin enhet. Tider synkroniseras omedelbart med din kalender, vilket gör det extremt bekvämt både för dina patienter och din praktik.

2. Boka in nästa möte innan de åker

När dina patienter avslutar sitt besök har du deras fulla uppmärksamhet i de följande 60 sekunderna innan de lämnar din praktik, vilket gör det till den bästa tiden att boka en uppföljning. Vid den här tidpunkten prioriterar dina patienter fortfarande sin tandhälsa över andra åtaganden och har också tillgång till sin personliga schema, vilket ger dig möjlighet att erbjuda flera datum och tidpunkter som är bekväma för att boka deras nästa besök.

3. Utforska nya sätt för att bekräfta tider

Om din patient lämnade utan att boka sin nästa besök finns det flera sätt att vara kreativ med den kommunikation du skickar ut för att bekräfta deras nästa besök. Du kan skicka en "Tack"-hälsning för att uttrycka din tacksamhet och inkludera en länk för att boka deras uppföljning, ange en fakta om tandhygien som skapar en känsla av brådska att klicka på bokningslänken, eller informera dem om dina nya öppettider som får dem att tänka på när de kan boka sin vård med dig.

4. Uppföljning med tidiga påminnelser

Om du förväntar dig att din kalender ska vara full, är det inte orättvist att förvänta sig att dina patienter också leder upptagna liv. För att se till att dina patienter kommer till sina avtalade tider, behöver du bara skicka ut tidiga påminnelser som hjälper dem att planera för sitt besök. Din kommunikation kan innehålla påminnelser om saker de behöver ta med sig, eventuell särskild förberedelse de behöver göra eller anmärkningar om vad de kan förvänta sig före eller efter deras behandling.

NexHealth erbjuder avtalspåminnelser som din praktik kan anpassa baserat på tidpunkter och frekvenser som fungerar för din praktik för att minska antalet uteblivna besök och avbokningar

5. Fråga efter feedback för att demonstrera att ni lyssnar

Genom att skicka ut feedbackundersökningar efter varje besök visar du ditt önskemål om att ständigt förbättra och leverera en enastående patientupplevelse. Även om du kanske inte vill sätta dina patienter på plats genom att fråga dem om deras åsikt ansikte mot ansikte, gör det möjligt för dem att svara i sin egen takt från sin enhet, vilket ger en ärlig recension. NexHealth hjälper dig att hantera ditt online-rykte och patientundersökningar med automatiserad feedback outreach som hjälper dig att få mer insikt i patientnöjdhet.

Nästa steg

När du ringer tillbaka till en patients samtal eller svarar snabbt på deras text eller e-post, låter du dem veta hur värdefulla de är för din praktik. Om de inte får ett snabbt svar från dig kan de leta efter andra alternativ, särskilt om det är en medicinsk nödsituation.

Dentech säkra meddelandelösning gör det möjligt för dig att nå dina patienter via textmeddelanden som är kostnadseffektiva och bidrar till bättre engagemang från patienter.

"Att känna igen och implementera strategier för att behålla patienter kräver teamwork."

f

Många människor skjuter upp tandläkarbesök; faktum är att 40% av amerikanerna inte besöker tandläkaren regelbundet, och ekonomiska skäl är den främsta anledningen. Istället för att ge dina patienter en stor räkning i slutet av deras behandling kan du upprätta en betalningsplan som debiterar dem små avbetalningar varje månad eller kvartal, vilket gör det ekonomiskt genomförbart utan att orsaka en betydande påverkan på deras hushållsbudget. Tillsammans med detta anmäler du dina patienter till regelbundna besök som positivt bidrar till dina behållningsnummer.

När du pratar med dina patienter om deras behandling och vad de kan förvänta sig ger det dem en känsla av lugn och förbereder dem bättre inför deras behandling. Tillsammans med detta stärker det också deras förtroende för dina färdigheter som tandläkare, vilket är avgörande om du vill att dina patienter ska stanna kvar.

Var artig och ge extraordinär kundservice

När du behandlar dina patienter med respekt ökar sannolikheten att de kommer att återvända. Träna ditt personal att gå utöver att få dina patienter att känna att deras tandvård är i rätt händer genom att hälsa dem med ett leende, erbjuda en bekväm miljö eller erbjuda kallt vatten medan de väntar på sin tur.

Då och då kan du påminna dina patienter om olika beröringspunkter, som att boka avtal eller ge feedback, som kommer att uppmuntra dem att engagera sig med din praktik. Detta visar ditt iver att tjäna dem bättre och ditt engagemang för att säkerställa att dina patienter är glada och nöjda.

Ta till er negativ kritik och var konstruktiv i er dialog

Medan dina patienter förstår att det är mänskligt att göra fel vill de bara att du erkänner felet och hittar en lösning för att rätta till det. Om din patient har besvärats av ineffektivitet i din verksamhet kan du erkänna misstaget och erbjuda dem en återbetalning, en gratis rengöring eller en rabatt på deras behandling för att se till att de återvänder till din vård.

Text Link
Sebastian Englund
CEO
Det här kanske intresserar dig?

Bokning värdig 2000-talet.

De flesta tandläkare är idag medvetna om vikten att erbjuda onlinebokningar genom flera kanaler, där den egna hemsidan är en viktig del. Dentechs bokningsmodul för onlinebokningar är integrerad mot ditt journalsystem och erbjuder därmed patientbokningar utan behov för administration.

Läs mer
This is some text inside of a div block.

Heading

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript